mandag 24. oktober 2011

Korleis strikke ein selbuvott?

Endelig. Her kjem innlegget om korleis strikke ein selbuvott :P Eg veit at dette har vore lova lenge, men ting tar tid!

Mange av dykk kan det å strikke selbuvottar, men til dykk andre som ikkje har våga å begi dykk ut på det ennå, så er kanskje dette innlegget til hjelp :) Det er eigentlig ikkje så vanskelig, men oppskriftene kan ofte vera litt vanskelege å forstå fyrste gong da det ofte blir forutsatt at du veit korleis ting og tang skal gjerast.

Start med å legge opp masker etter oppskriften.





Strikk så rundt og rundt etter oppskriften til vrangborden er ferdig


Ferdig vrangbord! Då skal du starta på sjølve mønsteret

Dei fyrste omgangane er rett fram, men etter kvart skal du lage ein tommelkile. Det er merka på oppskriften når denne skal påbegynnes. På bilete ser du korleis votten som regel ser ut rett før du skal starte på tommelkilen:

Når ein skal lage tommelkilen er det så vidt eg veit to måtar å gjere dette på. Det kjem litt an på korleis du vil at han skal sjå ut. Eg pleier å velge den metoden som gjer at den får rette lingjer på sidene (til høgre), men nokon oppskrifter legger opp til at lingjene skal bli "hakkete" (til venstre), se på bilete nedanfor.




I dette eksempelet visar eg korleis du lagar den til høgre. Strikk bort til og med den svarte maska, dvs. den fargen i ditt tilfelle som "rammar inn" tommelkilen. Ta så opp ein tråd mellom dei to maskene, eg pleier å strikke den vridd for å unngå hull. Dette kan gjerast ved å tre den innpå pinnen vridd (bilete 2) for så å strikke den vanleg. Du har nå øka på den eine sida.

Strikk så over de neste maskene, t.o.m. maska før den svarte maska(bilete 1). Gjer det same her, ta opp tråden i mellom maskene (bilete 2), og strikk den vridd (bilete 3 og 4).

Om vil gjere det på den andre måten, slik at lingjene rundt kilen blir "hakkete", gjer du set same, men du øker ei maske før. Dvs. istadenfor å strikke tom. den svarte maska, strikkar du tom. maska før den svarte maska, og økar så ei maske (som du må strikke svart) strikk så over tom. den svarte maska og øk igjen. 




Fortsett å øke etter mønsteret fram til kilen er ferdig. 
Ferdig tommelkile.

Når tommelkilen er ferdig, skal du på neste omgang setter bort desse maskene på f.eks ei sikkerheitsnål, det er oppgitt i oppskrifta kor mange masker som skal settast av.
Før du strikker vidare må du nå legge opp nye masker. Stort sett skal du legge opp like mange masker som du satt på sikkerheitsnåla, men det kan variere og då står det i oppskrifta. 


Det er fleire ulike måtar å legge opp nye masker på, inntil nyleg benytta eg denne metoden:


Du lagar enkelt og greit ei løkka som du trer innpå pinnen og stramma til. Enkelt og greit. Men det er ein ny metode som eg har byrja å bruka i det siste som gir litt finare resultat. Eg har ikkje bilete for å vise denne, men eg har funne ein video som visar ca slik eg gjer det:



Videoen visar to ulike metodar, begge kan fint brukast, og dei er nokså like dei to metodane eg brukar. Men det er noko liknande metode nr. 2 som eg brukar nå for tida :) Det er også mogleg å strikke inn ein tråd, eg har laga eit innlegg her som forklarer korleis ein gjer det. 

Slik ser det ut når du har lagt opp masker og strikka eit par omgonger:



 Nå er det berre å fortsette å strikke etter mønsteret, rundt og rundt, til du skal begynne å felle i toppen. Då ser den ca slik ut:


Når du skal felle skal du gjere dette 4 gonger i løpet av ein omgang, to gonger på framsida og to gonger på baksida. Det som ofte blir finast er om ein lar stripene som går opp langs sidene (forutsatt at votten din har det) fortsette i fellingen. Om du ser på den votten eg visar på bilete her ovanfor har den 3 striper i sida, ei med annakvar kvitt og svart med ei svart stripe på kvar side. I dette tilfellet lar eg den stripa med annakvar svart og kvitt vera slik ho er heilt opp til topp, mens eg fellar på det to svarte stripene, slik at dei på ein måte rammar inn votten. (sjå nedanfor på bilete, litt vanskeleg å forklare). 

Ettersom du skal felle to gonger på framsida og to gonger på baksida, startar du med framsida. Som regel vil det sei at du må strikke to masker på den fyrste pinnen før du startar å felle, men dette varierer frå oppskrift til oppskrift. Men ser du på bilete 1, strikker du t.o.m. den midterste maska på dei 3 stripene på sida, klar til å felle! Det gjer du med å ta neste maske (den svarte maske i "sidestripene") laust av, for så å strikke ei maske til (i svart), for så å trekke den du tok laust av over den du nettopp strikka. (høgre felling)

Deretter strikkar du bort over votten til du kjem til neste "stolpe". Då strikkar du to masker saman, den fyrste svarte maska i "stolpen" med maska rett før "stolpen" (venstre felling). Strikk så den midterste maska, før du skal felle igjen på neste svarte maske. Nå skal du felle som likt som du gjorde fyrst (høgre felling). Strikk igjen over til andre sida, og fell med å strikke to saman (venstre felling).


Det er litt knotete å forklare med ord, det er mye letter å vise det fysisk :P Men her er ein liten oppsummering av fellingen, som kanskje gjer det noko meir oversiktlig:

Du feller 4 ganger per omgang. Desse 4 fellingane foregår på kvar side av "hovedstolpen" som i mitt eksempel er den som har anna kvar svart og kvit maske langs heile sida på votten. Når du feller skal du alltid strikke same farge som "stolpen" din, slik at du får på ein måte ein kant(stolpe) som får gå langs heile sida og fortsetter skrått heilt til topp (i dette tilfellet svart). Du feller på forskjellige måtar på høgre side og vestere side av votten for få til den fine spissen på votten. Av dei 4 fellingane er to på framsida og to på baksida og det er då fyrste og tredje felling som er høgrefelling, og andre og fjerdefelling som er venstrefelling. Slik fortsetter du kvar omgang (med mindre oppskriften din seier noko anna) til det er typisk 8 masker i gjen før du snørper saman, men dette kan variere fra oppskrift til oppskrift.


Ferdige selbuvottar :)

Når du er ferdig med votten og du har snurpa saman, strikk ein til lik, men husk å strikk tommelen på MOTSATT side, slik at du får både ein høgre vott og ein venstre vott :)

Er dette i det heile tatt forståeleg?
Er litt vanskeleg å forklare på ein blogg, mykje lettare å visa i røynda, men eg håpar at når dykk held på med ei oppskrift kan dykk bruke dette innlegget som eit supplemang, og kanskje det vil oppklare ting du ikkje forstår i oppskrifta :) Men uansett, gi meg tilbakemelding om du forstår forklaringa, eller om noko fortsatt er uklart, så skal eg prøve å få det meir klart :)



20 kommentarer:

  1. Takk for fin veiledning! Eg savner eit mønster å følge, spesielt på felling. Det kan gjør det heile lettare å forstå.

    Solbjørg.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for fin beskrivelse. Jeg får av og til spørsmål, og nå kan jeg linke til din fine forklaring! Tusen takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, var derfor eg laga ein slik beskrivelse :)

      Slett
  3. Tusen takk for en flott beskrivelse! - Kanskje jeg tør våge meg til å strikke Selbuvotter snart? - Det virker hvertfall litt mindre skummelt nå ;-)

    SvarSlett
  4. Jeg har prøvd og prøvd og prøvd å strikke en selbuvott, men alt har bare gått i kluss hver gang. Tusen takk for en super forklaring :) nå kan jeg endelig strikke votten :)

    SvarSlett
  5. Supet med en forklaring. Jeg har bare eg diagram som jeg ikke skjønte noe av. Men nå får jeg nok til. Tusen takk :-)

    SvarSlett
  6. Takk for flott beskrivelse;)

    SvarSlett
  7. Takk for beskrivelsen. Jeg har linket til bloggen din på facebooksiden min :)

    SvarSlett
  8. Takk for beskrivelsen, den hjalp, men nå strever jeg med tommelen og den har du ikke skrevet noe om :-)

    SvarSlett
  9. Tusen takk!!! Jeg må ærlig inrømme at jeg hadde gitt opp helt til jeg kom over dette blogginlegget ditt. Dette setter jeg utrolig stor pris på. Har strikket i 10 år og unngått å strikke votter men følte at det var på tide nå. Dette er en GOD hjelp i starten :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig å være til hjelp! Det er litt knotete første gang, men nå tenker jeg ikke over det en gang :) Dette innlegget er nå 4 år gammelt, og likevel er det en del trafikk på det, og det er gøy! :)

      Slett
  10. Tusen takk for fin forklaring på selbuvottestrikk!
    :)

    SvarSlett
  11. Tusen takk for fin forklaring på selbuvottestrikk!
    :)

    SvarSlett
  12. Takk for fin forklaring, jeg er i ferd med å felle votter til min far, de skal helst ligge under treet i morgen ... Dette var til god hjelp

    SvarSlett
  13. Dette innlegget er gull verdt, tusen takk for en fantastisk forklaring med gode bilder! :D

    SvarSlett
  14. Ble superglad når jeg kom over dette innlegget ^__^ Tusen takk for kjempe fin og ålreit forklaring på hvordan man legger opp til tommelen ��

    SvarSlett
  15. Så bra, nå må jeg prøve på nytt. Jeg får bare ikke til denne kilen og sist jeg prøvde så rakk jeg opp sikkert 30 ganger. Skal prøve på nytt etter denne forklaringen..

    SvarSlett
  16. Hei! Takk for forklaring med bilder! Jeg luerer på hvor jeg kan få tak i mønster på vottene du har strikket her. Har googlet masse,men finner ingen som er like fine som disse ;) Mvh Maria

    SvarSlett
  17. Hei! Dette var en veldig fin forklaring men jeg får ikke helt til å forstå den i kombinasjon med det diagrammet jeg bruker. Om det ikke er til for stor bry kunne du forklart det for meg? Jeg er ganske nybegynner i strikking og forstår ikke helt hvordan dette skal gå. Bruker denne oppskriften http://www.sandnesgarn.no/media/publicfiles/900-Kit_25_Selbuvott-sisu-voksen.pdf
    Trenger egentlig kun hjelp med tommelen og øking av masker her.
    Tusen takk på forhånd
    Mvh
    Sara

    SvarSlett
  18. Takk for flott forklaring , men har vanskeligheter med å forstå hvordan du får en høyre vott hvis mønsteret er til venstre vott.

    SvarSlett

Eg blir kjempeglad om du legg igjen ein liten hilsen :)